De eerste week

25 augustus 2018 - Papakura, Nieuw-Zeeland

1 week in Nieuw-Zeeland nu. Het is geweldig. Ik verblijf bij Nederlandse vrienden wat wel prettig is. Overdag praat ik Engels met mensen die ik tegenkom en thuis praat ik Nederlands. De eerste twee dagen heb ik gebruikt om te slapen en aan het ritme te wennen.

Dinsdags ben ik naar Takapuna geweest voor een afspraak bij Stagereizen. Dit is het bedrijf die mij geholpen heeft bij het vinden van m'n stage. Hier ontmoet ik andere stagiairs die ook aangesloten zijn bij het netwerk, van de 7 zijn er 4 Nederlanders (inclusief mijzelf). We krijgen wat informatie over allerlei zaken als bankrekeningen, rijbewijzen, goedkope eettentjes, bioscopen en de 123Dollarshop (de Action). Na de tijd zitten we met 'n allen in de bus naar het centrum van Auckland besluiten we om met z'n drieën (alledrie Nederlands) ergens wat te gaan eten. Super gezellig gegeten bij Elliot Stables, het is een gezellige plek met een goed concept erachter.

Woensdags komt de familie van D&S (waar ik dus woon) langs en praat ik hier in huis voor het eerst Engels. Voor de rest gebeurt er niet heel veel eigenlijk. Donderdags is er een feest in de stad, eigenlijk is dat elke donderdag: Frenzi Pubcrawl. 20:00 aanwezig in kroeg The Fat Camel. $10 betalen, langs 4 kroegen gaan met de hele groep en in elke kroeg 1x gratis bier of vodka. Aangezien de drank hier best wel duur is ($8-10 per biertje) is het best wel goedkoop om hieraan me te doen! Ik regel een slaapplaats bij iemand in het centrum zodat ik niet om half 11 al naar huis hoef. Uiteindelijk zijn we om 02:00 thuis.

Deze dagen ben ik ook op zoek naar nieuwe huisvesting. Via Airbnb en TradeMe (een soort marktplaats voor alles) reageer ik op een hoop huizen en locaties dichtbij stage. Gekeken bij een appartement waar 3 Russen woonden, redelijk in de buurt van stage, maar voelde niet echt als de beste plek om te gaan wonen. Op zaterdag bij een ander huis gekeken en dat voelde bij binnenkomst gelijk al goed en het is echt dichtbij stage (1.5 km lopen). Na het bezichtigen van de kamer ga ik naar Skytower in het centrum van Auckland, het is lang niet zo hoog als de Burj in Dubai, maar desalniettemin is het wel mooi en indrukwekkend, ik kan best ver kijken met het huidige weer. Na Skytower ben ik met andere stagiairs naar het centrum om de rugby wedstrijd te bekijken. All Blacks (NZ) tegen de Wallabies (AUS). Ik heb vorige week een korte bijles gehad van Bart (een Nederlandse contactpersoon hier). Die bijles blijkt bijzonder waardevol te zijn, want ik snap redelijk wat er allemaal gebeurt op het veld en ik ben zelfs in staat om wat dingen uit te leggen aan de mensen om me heen. Want we zitten natuurlijk weer met een groep Nederlanders ergens in een pub te kijken. Hier ook weer nieuwe mensen ontmoet. Zelfs iemand die Logistiek en Economie studeert, aan het Windesheim! En haar stageplek is zo ongeveer waar ik vanavond heb gekeken voor een kamer. Geweldige situaties krijg je hier! Ik vind het echt super leuk hier allemaal, de mensen, het land, de groep en ik ben nieuwsgierig naar wat er allemaal nog meer gaat komen!

1. Sanne:
    30 augustus 2018
    Ha Tjeerd, klinkt goed allemaal.Have fun
  2. Niels:
    30 augustus 2018
    Ha Tjeerd, leuk om te lezen! Ben benieuwd naar foto's van het landschap! Succes met je stage en het schrijven van je loggs !
  3. Ina Jansen:
    30 augustus 2018
    Dat klinkt wel zeer tof Tjeerd, fijn je nu je eigen woonplek lijkt te hebben gevonden!foto's??
    Ina
  4. Stefaaaaan!:
    30 augustus 2018
    Super vet om te lezen dat het zo goed gaat! Succes! And keep the blogs up!
  5. Elma:
    2 september 2018
    leuk om te lezen en foto's te kijken!