Dubai - De derde dag

16 augustus 2018 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

De laatste dag in deze wereldstad besluit ik om naar het oude stadsdeel te gaan. Met de trein is dit best een eind nog, maar voor die 22 AED die ik voor een dagkaart betaal kan dat prima uit volgens mij. Het oude deel van de stad is wel mooi, maar niet heel erg bijzonder. Tot ik de goede hoek omga en bij Dubai Museum uitkom. Een oud fort waar dus een museum ingebouwd is. Als ik bij de ingang naar binnen kom ga ik eerst maar even zitten genieten van de airco. Het is vandaag echt warm, voor m'n gevoel warmer dan afgelopen dagen. Ik loop naar de kassa, koop een kaartje en kijk nog eens goed naar de prijs. 3 Dirham. Dat is gelijk aan ongeveer €0,72. Het is best een mooi museum, met de traditionele huizen van de mensen toen ze hier lang geleden kwamen wonen. Als ik denk dat ik naar de uitgang loop (want veel kan het niet zijn voor 3 Dirham) zie ik dat het museum onder de grond verder gaat. Hier wordt het echt mooi. Hier hebben ze uitgebeeld hoe het vroegere leven eruit zag. Met scholen, een smid, een kledingmaker, een juwelier en andere beroepen. Het boerenleven en de visserij hebben allebei een aparte ruimte waarin het uitgebeeld staat. Uiteraard zit de uitgang bij een souvenirshop met dure spullen. Na het museum via de haven en een Souq terug naar de trein. Een Souq is een traditionele markt waar de lokale bevolking een hele kleine winkel kan kopen, vol kan stouwen met asociaal veel spullen om vervolgens elke toerist naar binnen te trekken om maar te kijken naar al die geweldige spullen die ze hebben. Ik krijg bij elke winkel ook korting omdat ik uit Nederland kom en ze een broer, oom of vriend in Amsterdam hebben wonen. Ergens is het een geweldige ervaring, maar het is ook vervelend want ik kan nergens gewoon even naar de winkel kijken zonder dat ze denken dat ik wat wil kopen. Dat is jammer want er is een winkel met zakken vol specerijen en het ruikt er bizar lekker, maar meneer denkt natuurlijk dat ik uit elke zak iets wil hebben en hij begint al met scheppen, please stop.

Ik besluit om redelijk op tijd naar huis te gaan en na het zwembad wat te gaan eten. Claudia is niet thuis en dat vind ik wel even lekker. Heb ik even tijd om te schrijven en wat spullen in m'n koffer te stoppen. Morgen ga ik weer weg en dat wordt vroeg opstaan (7:30 op het vliegveld zijn).

Als Claudia thuiskomt vraagt ze of ik mee op stap wil. Het lijkt mij niet een heel goed plan, maar voordat ik dat duidelijk kan maken zit ze in haar laptop om uit te zoeken waar we aan de zuip gaan. Ze komt met de laptop naast me zitten en laat een aantal locaties zien. Allemaal 'Free drinks for women'. Dat vind ik wel interessant en dat schijnt hier eens per week heel normaal te zijn. Beetje afhankelijk van wat voor club je heen gaat krijg je 2, 3 of onbeperkt als vrouw, en de mannen? Die moeten gewoon betalen. En drank is hier asociaal duur. Na enige tijd praten besluiten we om een halve liter bier (Heineken) te delen en op het balkon te gaan zitten praten tot een uur of 10. Dan vind ik het echt tijd om naar bed te gaan gezien de korte nacht en de lange reis die me te wachten staan.

1. Niels:
    30 augustus 2018
    Zeg leuk hoor, maar waarom hoor ik niks over de verlaten parkeerplaatsen waar voor een paar miljoen aan auto's gedropt worden en de gewone dure auto's op de weg daar :p lekker over de top verder daar in Dubai!
  2. Tjeerd:
    30 augustus 2018
    Hahhaha, de verlaten parkeerplaatsen zijn me niet echt opgevallen. De Maserati's op straat was wel bijzonder inderdaad. Of de Lamborghini garage met 4 verdiepingen, maar ik denk dat de rest van Dubai iets meer indruk maakte dan de auto's... Hier in Nieuw-Zeeland rijden behoorlijk veel Mazda's trouwens ;p