Dubai - De eerste dag

14 augustus 2018 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Dubai, een stad van vreselijk grote tegenstellingen. Ik kom natuurlijk aan op het vliegveld wat groot, luxe en vooral schoon is. Echt schoon. Ik haal m'n koffer op 1 van de 12 bagagebanden in deze hal. Ook groot. En ga opweg naar de metro. Volgens Claudia (van de Airbnb) is de metro de snelste en makkelijkste optie om bij het appartement te komen. Ik koop een single trip voor de rode lijn en ga op pad naar DAMAC Properties. Echt een metro is het niet vind ik, want we zijn eigenlijk de hele reis boven de grond >.<   Dat geeft me wel de kans om hier flink naar buiten te kijken. En om eerlijk te zijn is de eerste indruk niet een geweldige. Wat een enorme bouwput is dit deel van Dubai. Allemaal gebouwen in de maak waarschijnlijk, maar daar is nog niet veel van te zien. Halverwege scheuren we langs de hoge gebouwen van Dubai. Dit is meer het beeld wat je als Europeaan hebt van Dubai. Gebouwen die zo hoog zijn dat je de toppen niet kan zien tenzij je ongemakkelijk laag gaat zitten en omhoog kijkt uit de trein. Dat is iets wat ik later deze week waarschijnlijk nog wel ga doen, maar met m'n 2 koffers + rugzak bij me is dat niet heel praktisch. Als ik aankom bij het juiste station staat de volgende uitdaging voor de deur: Het appartement. Claudia had wel een foto gestuurd met de route dus die ga ik maar volgen, maar ik heb geen idee waar ik naar opzoek ben. Als ik uit het station loop (want dat is hier overdekt en afgesloten, alles om airco en climate control werkende te houden) krijg ik een enorme klap in m'n gezicht.

HET IS VRESELIJK WARM.

Maar dan ook echt warm. Niet zoals de afgelopen weken in Nederland was, nee, veel warmer. Het is hier zo'n 42 graden en de luchtvochtigheid ligt op 75%. Loop je dan, als toerist, met lange broek en shirt met lange mouwen. Gelukkig had ik voor de zekerheid ook een vest in mn rugzak... Die ga ik hier echt niet nodig hebben. Als ik na een aantal keer vragen naar de route aankom bij de juiste toren (nat van het zweet) zoek ik contact met Claudia zodat ze me uit de lobby op kan halen. De lobby is al een fijne plek om te zijn qua temperatuur. Ik reis met Claudia naar de 19e (van de 37) verdieping van het gebouw. Ik krijg een rondleiding door zowel het appartement als door de rest van het gebouw en omliggende faciliteiten. Lobby, zwembad, gym, restaurants en supermarkt. Het zit er allemaal bij-in. Ik haal een brunch in de supermarkt met wat andere spullen.

Terug in het appartement merk ik dat het pas 10:00 uur is. Ik heb de hele dag nog voor me en besluit om vandaag naar de Burj Khalifa te gaan. Ik loop weer naar buiten en haal even diep adem, rustig aan doen met deze warmte. Nu wel een korte broek en overhemd aan in plaats van die lange kleding. Op het station besluit ik maar een dagkaart te kopen voor slechts €5,00/ 22 AED (Dirham), die ga ik toch wel gebruiken vandaag. Als ik bij "Burj Khalifa/Dubai Mall" uitstap krijg ik dezelfde klap van de warmte. Het is wel wennen hier, en dat voor slechts 3 dagen. Onderweg naar de toren blijf ik hangen in Dubai Mall. Het is verschrikkelijk groot. Maar dan ook echt bizar! Ze hebben alles hier. Van kleine koffietentjes tot huge lunchrooms. Een soort mediamarkt, maar dan dubbel zo groot en niet 1 van die winkels, nee, gewoon 3 of 4. In elke straat wel een. Het is allemaal overdekt en gekoeld, dus hier kan ik best lang rondlopen, met een kopje koffie natuurlijk. Ik kijk m'n ogen uit hier. Halverwege een gang loop ik langs de indoor ijsbaan waar ze lekker aan het schaatsen zijn. De ijsbaan is vlakbij het aquarium die 2,5 verdieping beslaat en een meter of 30 breed is. Er zwemt van alles in, roggen, vissen, haaiachtige beesten. Oh, en een duiker. Je kan hier scuba-diven in het aquarium, gewoon als klant of toerist. Aan de andere kant van de gang besluit ik lunch te halen. Voordat ik bij een fatsoenlijke lunchtent ben sta ik nog een keer met open mond te kijken naar een Dubaiaans dingetje; een waterval in het winkelcentrum. Vanaf het plafond tot in de kelder. Hoe verzin je het?!?

Via het winkelcentrum kan je wel naar de Burj Khalifa lopen. Ik koop een kaartje om naar de 148e verdieping te mogen. Die zijn alleen voor dit moment (15:00) al uitverkocht, dus besluit ik maar een kaartje te kopen voor vanavond 20:00. Dan kan ik Dubai bij donker zien vanaf boven, dat lijkt me wel een gaaf uitzicht. In de tussentijd maar naar huis, (gebruik maken van m'n dagkaart), zwemmen, en bij het zwembad lezen uit m'n boekje over Dubai. Kijken of ik wat info kan vinden over die toren. Om half 7 pak ik de trein weer naar het centrum en ben natuurlijk te vroeg bij de toren, maar dat is niet erg, want elk half uur na 19:00 hebben ze een fonteinshow op het plein naast de toren/het winkelcentrum. Het schijnt best een hele happening te zijn, die fontein. En als ik het plein op loop (de hitte weer in) zie ik dat het best wel heel veel mensen trekt. Om 19:30 begint het dan. De omliggende lampen gaan uit, rook komt uit het midden van de vijver (het is wel iets meer dan een vijver trouwens) en de muziek begint. Ik sta (alweer) met open mond te kijken naar iets geweldigs. Door gebruik te maken van licht, geluid, richting, hoogte en patronen maken ze er echt een geweldige show van! Ik was van plan om dit te filmen, maar door de verbazing ben ik dat een soort van vergeten. Straks nog maar een keer (het is toch elke keer een andere).

Het kaartje voor de Burj Khalifa blijkt een vip-achtig arrangement te bevatten. Ik mag in een grote lounge gaan zitten wachten (ik ben nog steeds te vroeg) en krijg daar een kopje koffie met koekjes en dergelijke aangeboden door een traditioneel gekleed persoon. Om 20:00, inmiddels is de lounge gezellig vol, begint een inleidend verhaal over de toren en worden we meegenomen naar de lift. Voordat we hierin mogen moeten we onze tassen laten checken en door een scanner. Alsof we op het vliegveld zijn. Onderweg naar de lift verteld de vrouw een aantal dingen over de toren.

Bijvoorbeeld:
1. Het is het hoogste gebouw ter wereld (828 meter) - Fun fact: De basisconstructie van de Burj was al hoger dan het hoogste gebouw van de wereld op dat moment...
2. Ze hebben de hoogste bibliotheek ter wereld (verdieping 123)
3. Ze hebben het hoogste zwembad ter wereld (verdieping 67)
4. Het gebouw heeft 57!! liften. de snelste gaat 65 km/h
5. Verdieping 148-160 is niet toegankelijk voor random gasten, want deze zijn van Giorgio Armani.

Alles hier is gemaakt om beter, hoger, groter, duurder en exclusiever te zijn dan de rest van de wereld.

Het VIP-arrangement bevalt me wel. Ik hoef niet te wachten op de lift (en daar staat een beste rij voor). Ik mag met de snelste lift in dit gebouw naar de 148e verdieping. Dat is ongeveer 600 meter hoog volgens mij. Op de muren van de lift projecteren ze hoe hoog je zit: Voorbij de Eiffeltoren, voorbij het Vrijheidsbeeld, voorbij het Empire State building, voorbij Canton Tower (China). Tsja, dan houdt het op met gebouwen waar we boven komen omdat er niks hoger is dan deze toren, dus dan laten ze de Burj zelf maar zien. In 90 seconden ben ik op 648 meter hoogte. Als ik met de groep uit de lift stap komen er een aantal medewerkers op ons aflopen met dienbladen: "You'd like something to drink sir?" Uiteraard! Koekje erbij? ook lekker! Ik loop (net als iedereen) naar het raam en kijk met verbazing uit het raam. Dit is echt bizar hoog en mooi. Ik mag hier een uur rondlopen voordat de volgende groep komt. Als ik eerder naar beneden wil dan mag dat natuurlijk wel, maar het hoeft niet. Ik draai me om, om verder te lopen maar word tegengehouden door een van de medewerkers die mijn lege glas aan wil nemen, gevolgd door iemand die met een dienblad gevulde glazen. Geweldige service hierboven! Ik loop rondjes over de verdieping en vind een deur naar buiten. Tuurlijk, laten we gewoon op 600 meter hoog naar buiten gaan, waarom ook niet. Hier kan je wel geweldig mooie foto's maken. Na enige tijd, en nog een drankje, besluit ik naar de 125e te gaan. Daar is de souvenirs-shop, zal ook wel de hoogste ter wereld zijn. Iets minder spectaculair hier, maar desalniettemin adembenemend. Terug naar beneden om nog maar een keer te genieten van de fonteinshow van 22:00. Deze keer is het minder indrukwekkend dan de eerste keer van vanavond. Misschien doordat het verrassingseffect weg is of doordat de show iets minder intens is, maar het is en blijft geweldig. Deze keer staat het wel op film, YEAH! Als ik niet zo moe geweest was als dat ik nu ben was ik hier gebleven om nog een show te kijken. Maar het is voor mij wel echt tijd om naar huis te gaan. Morgen staat er iets heel gaafs op het programma.

Goodnight!

1. Niels:
    30 augustus 2018
    Echt fijn dat je een vest bij je had!! Was het op 684 meter ook warm buiten?
  2. Tjeerd:
    30 augustus 2018
    Jep, ook op die hoogte was het eigenlijk te warm om buiten te zijn. Het wordt in de zomer van Dubai (Juli/Augustus) 's nachts niet kouder dan 33 graden....